Uit de culturele smeltkroes Barcelona ontstond in de vorige decade een Spaanse cross-over
muziekstijl die al snel Música Mestiza werd genoemd. Latin ritmes, flamenco invloeden, de eigen
rumba catalana, rock en reggae/ska werden veelvuldig en op diverse manieren gemixt tot zeer
dansbare gehelen. Namen als Dusminguet en later Ojos de Brujo behoren tot die eerste golf.
Jaren later namen Bongo Botrako en het ook hier zeer populaire La Pegatina het stokje over.
Maar er dienen zich nieuwe jonge muzikanten aan die op aanstekelijke wijze salsa en Cubaanse
timba mengen met rumba catalana en hiphop, reggae, funk en rap. La Sra. Tomasa is binnen deze
splinternieuwe golf de meest in het oog springende band omdat zij niet alleen zeer begenadigde
musici blijken te zijn maar ook het lef ten toon spreiden om hun muziek te larderen met een laag
drum ‘n’ bass en dubstep. Dit geeft niet alleen een verrassend maar ook zeer dansbaar effect.
Nog steeds Mestiza, maar dan met een moderne basis. Noem het ‘electro-mestizo’, zoals de band
zelf, of Mestiza 3.1 zoals veel van de fans.